سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چگونه به قرآن احترام بگذاریم؟
احترام به قرآن از شروط تماس با قرآن و بهره برداری از معارف بلند آن است. در آیه 79 سوره واقعه می خوانیم: ( لا یمسه الا المطهرون) و جز پاکان نمی توانند آن را مس کنند.آیه مذکور براساس تفسیرهای مطرح شده، به شرط طهارت در مس ظاهری و استفاده معنوی از مفاهیم قرآن تفسیر شده است . در روایتی از حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) می خوانیم: « قرآن را بدون وضو مس نکن، و نه در حال جنابت، و دست بر خط آن در این حال مگذار و آن را به گردن میفکن؛ چرا که خداوند متعال فرموده: جز پاکان آن را مس نمی کنند.»لزوم طهارت برای تماس ظاهری و معنوی با آیاتی قرآن، خود بهترین دلیل بر عظمت و وجوب تکریم آن است. در آیاتی دیگری مانند آیه 204 اعراف درباره ضرورت ترک کارها و گوش فرادادن به قرآن می خوانیم:« و اذا قری القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون» هنگامی که قرآن خوانده می شود گوش فرادهید و خاموش باشید تا مشمول رحمت خداوند شوید. این آیه به همگان، عالم و جاهل، مرد و زن، کوچک و بزرگ دستور می دهد در برابر قرآن احترام گذاشته به هنگام تلاوت آیات آن از سخن گفتن و پرداختن به کارهای دیگر خودداری کنند تا مشمول رحمت پروردگار شوند و این به علت عظمت قرآن است. پیامبر اسلام (لی الله علیه و آله) فرمودند : «القرآن افضل کل شیء دون الله فمن وقّر القرآن فقد وقر الله و من لم یوقر القرآن فقد استخف بحرمه الله»؛ قرآن برترین خیر پس از خدای متعال است. هرکس قرآن را احترام کند، خدا را احترام گزارده و هرکس حرمت قرآن را نگه ندارد حرمت الهی را سبک شمرده است . روشن است که مطالب مذکور چگونه بودن را به ما می آموزد؛ ولی عملا کسانی که معرفتشان نسبت به قرآن بیشتر است و از انوار الهی آن بهره بیشتری برده اند نسبت به قرآن احترام فراوان تری قائلند؛ بنابراین، لازمه ادای حق قرآن، فهمیدن مقام آن است و این جز با تفکر در آیات آن و آگاهی از معارف الهی میسور نخواهد بود .

توجه :

بعد از کلیک بر روی گزینه لینک مسابقه یا منبع ، شما وارد یک سایت واسطه خواهید شد . 10 ثانیه تحمل کرده و سپس گزینه گذشتن از تبلیغ (رد کردن تبلیغ) را کلیک نمایید تا به سایت اصلی  وارد شوید.
لطفا برای حمایت از سایت خودتون و اگر بقای این سایت براتون مهم هست روزی 1بار بر روی بنرهای وبلاگ کلیک نمایید
لطفا منبع را هم مطالعه نمایید
 
 



تاریخ : پنج شنبه 93/8/29 | 9:29 صبح | نویسنده : | نظر